Start Nowości Zajęcia w stacji meteorologicznej i obserwatorium astronomicznym
Zajęcia w stacji meteorologicznej i obserwatorium astronomicznym
Piątek, 25. Maj 2012 10:25

W  maju 2012r. roku uczniowie klas IV siemianowickich szkół podstawowych biorących udział w projekcie Szkoła harmonijnego rozwoju realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki- Priorytet IX, Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1, Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2, Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego – PO KL 09.01.02-24-123/10 uczestniczyło w zajęciach dydaktycznych w Planetarium i Obserwatorium Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika z siedzibą w Chorzowie przy Alei Planetarium 4- stacja klimatologiczna, obserwatorium astronomiczne - umożliwiających zobaczenie doświadczeń i eksperymentów, niemożliwych do przeprowadzenia w warunkach szkolnych, a dających możliwość nabywania wiedzy poprzez doświadczanie i przeżywanie.
Uczniowie brali udział w zajęciach na terenie stacji klimatologicznej, podczas których rozmawiali z prowadzącą na temat składników pogody, oglądali przyrządy pomiarowe. Poznali zasady działania: psychrometru Augusta, termometrów ekstremalnych i tygodniowego termohigrografu.  Mieli możliwość obejrzenia dziennika spostrzeżeń meteorologicznych. Dowiedzieli się jak powstaje mapa i prognoza pogody. Następnie udali się do ogródka meteorologicznego, aby zobaczyć klatkę meteorologiczną, poletko do pomiaru temperatury, deszczomierz Hellmanna i anemometr służący do wyznaczania średniej prędkości i kierunku wiatru umieszczony na wysokim maszcie.
W obserwatorium astronomicznym dzieci zobaczyły największą w Polsce lunetę do obserwacji nieba. Dowiedziały się jaka jest różnica pomiędzy lunetą a teleskopem. Obserwowały efekt działania soczewki i zwierciadła, zobaczyły jak może poruszać się luneta i kopuła obserwatorium, aby możliwe były badania rożnych zjawisk na niebie. Mogły również zobaczyć obraz Słońca. Uczniowie zdobyli wiedzę na temat wielkości naszej największej gwiazdy, odległości od Ziemi, czasu dotarcia światła słonecznego na jej powierzchnię i genezy powstawania plam na Słońcu.
Dzięki bezchmurnemu niebu dzieci w pełni skorzystały z oferty przygotowanych zajęć edukacyjnych. Były pełne pozytywnych wrażeń i zadowolone. Zdobyta wiedza i możliwość zobaczenia znajdujących się w stacji i obserwatorium przyrządów, zapewne pozostawią trwały ślad w pamięci uczniów.