Start Nowości
SHR - zakończenie
Czwartek, 02. Sierpień 2012 15:54

W siemianowickich szkołach podstawowych dobiegła końca realizacja projektu Szkoła harmonijnego rozwoju, realizowanego w ramach Priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działania 9.1 „Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”, Poddziałania 9.1.2. „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszeniu różnic w jakości usług edukacyjnych” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z  Europejskiego Funduszu Społecznego POKL.09.01.02-24-123/10. Projekt został napisany z inicjatywy Pana Prezydenta Miasta i był przeznaczony dla dzieci siemianowickich szkół podstawowych oraz ich rodziców. Wzięło w nim udział 455 dzieci z ośmiu szkół podstawowych oraz 416 rodziców uczniów  - beneficjentów.
Celem projektu było rozwijanie sprawności umysłowej uczniów oraz ich zainteresowań
i pasji poprzez organizację różnorodnych zajęć, w trakcie których podnoszono ich świadomość o posiadanych rodzajach inteligencji i stylach uczenia się oraz możliwościach ich wykorzystania.
W ramach projektu zorganizowano następujące zajęcia: specjalistyczne  - prowadzone przez pedagogów i psychologów, rozwijające kompetencje przyrodnicze, rozwijające kompetencje językowe – język angielski, rozwijające kompetencje matematyczne oraz rozwijające kompetencje informatyczne. Kształciły one umiejętność skutecznego komunikowania się, dokonywania samooceny, radzenia sobie w sytuacjach trudnych i uwrażliwiały na potrzeby innych. Ważnym aspektem projektu było również uświadamianie dzieciom znaczącej roli nauki w życiu człowieka, wyposażenie ich w umiejętności dotyczące sposobów przyswajania wiedzy i wykorzystywania swoich mocnych stron.
Dzięki zajęciom rozwijającym kompetencje przyrodnicze uczniowie nabyli umiejętności obserwacji otaczającego ich świata i korzystania z różnych narzędzi badawczych oraz rozwinęli umiejętności czytania mapy, co pozwoliło zrozumieć prawa rządzące przyrodą i zaszczepiło w nich chęć poznawania świata. Ponadto zajęcia te uczyły współpracy w zespole.
Zajęcia rozwijające kompetencje matematyczne związane były z podstawą programową  z matematyki. Ich treść uatrakcyjniono podziałem na kontynenty i ciekawe miejsca geograficzne, z wyszczególnieniem w nich określonych pojęć matematycznych m. in. MatAzja, MatAfryka, MatOceania. Na zajęciach uczniowie zdobywali umiejętności z zakresu efektywnego współdziałania w zespole i planowania pracy, organizowania oraz  oceniania własnej nauki, poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, odnoszenia zdobytej wiedzy do praktyki i rozwijania sprawności umysłowej oraz osobistych zainteresowań.
Zajęcia rozwijające kompetencje z języka angielskiego miały na celu wprowadzenie dzieci w świat języka angielskiego, osłuchanie się z nim i wykorzystanie podstawowej kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej. Rozwijając umiejętności w zakresie czterech sprawności językowych, uczniowie zapoznali się z mapą, symbolami oraz sławnymi postaciami z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Poprzez aktywną zabawę poszerzyli, uzupełnili i utrwalili słownictwo.
Zajęcia rozwijające kompetencje informatyczne miały charakter warsztatowy, gdzie głównym  założeniem było przekazanie uczniom umiejętności praktycznych w posługiwaniu się nowymi technologiami. Uczniowie korzystali z komputerów podłączonych do sieci Internet oraz ze sprzętu multimedialnego, który został im udostępniony w pracowniach komputerowych. Poznali podstawy języka HTML, co pozwoliło im tworzyć pierwsze własne strony internetowe, uczyli się publikować informacje w zasobach Internetu i korzystali z usługi poczty elektronicznej. Uczniom zostały także przekazane zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
W trakcie zajęć wykorzystywana była tablica multimedialna, która sprzyjała wzmacnianiu aktywności na zajęciach, umożliwiała dzieciom dostęp do najnowocześniejszych środków dydaktycznych oraz podnosiła atrakcyjność lekcji.
W ramach realizacji  projektu Szkoła Harmonijnego Rozwoju dzieci rozwijały swoje umiejętności i wzbogacały wiedzę również w czasie wyjazdów edukacyjnych. Wzięły udział w zajęciach prowadzonych przez pracowników naukowych Instytutu Fizyki Uniwersytetu Śląskiego, w zajęciach dydaktycznych w Planetarium i Obserwatorium Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika z siedzibą w Chorzowie oraz w zajęciach matematycznych w tymczasowej siedzibie Pałacu Młodzieży w Katowicach. Wyjazdy edukacyjne dały dzieciom szanse na odkrywanie tajemnic świata na drodze obserwacji, ciekawych doświadczeń i zabaw dydaktycznych. Za każdym razem uczniowie mogli nie tylko zgłębiać swoją wiedzę na temat otaczającego świata, ale i samemu go doświadczać. Z całą pewnością tak zdobytą wiedzę wykorzystają w dalszej edukacji.
Wszystkie zajęcia realizowane w ramach projektu cieszyły się dużym zainteresowaniem, co odzwierciedlają następujące liczby: z zajęć rozwijających kompetencje językowe - skorzystało 208 uczniów, zajęć matematycznych - 219 uczniów, przyrodniczych - 181 uczniów, informatycznych - 163 uczniów. Ponadto wszystkie dzieci uczestniczyły w zajęciach specjalistycznych z pedagogiem i psychologiem, w trakcie których poznały preferowane style uczenia się (wzrokowe, słuchowe i kinestetyczne) oraz rodzaje inteligencji wielorakiej (wg. Howard’a Gardnera). Przeszły trening skutecznej komunikacji, nauczyły się rozpoznawać i nazywać swoje mocne i słabe strony. Poznały również techniki i metody uczenia się oraz zapamiętywania, sposoby myślenia kreatywnego, a także metody twórczego rozwiązywania problemów. Na zajęciach budowały i rozwijały umiejętność pozytywnego myślenia i sposobu spostrzegania.
Oddziaływania biofeedbecku, zakupionego ze środków zapewnionych w budżecie projektu , z którego korzystali pedagodzy i psycholodzy, koncentrowały się na poprawieniu koncentracji wśród objętych tą techniką dzieci, pracy na skupianiu uwagi oraz kształtowaniu umiejętności tonowania emocji, by osiągnąć zamierzone cele.
W sumie zrealizowano 7752 godzin zajęć edukacyjnych oraz 1520 godzin zajęć z pedagogiem i psychologiem. Ponadto każdy oddział projektu uczestniczył w 5 wyjazdach edukacyjnych – łącznie 95
Projekt Szkoła harmonijnego rozwoju objął  działaniami edukacyjnymi również rodziców  uczniów, dla których  przygotowano prelekcje / szkolenia oraz spotkania z nauczycielami
i specjalistami. Zorganizowano trzy prelekcje: „Jak pomóc dziecku w nauce”, „Rola pozytywnych wzmocnień w edukacji dziecka” oraz „Jak zachęcać dziecko do samodzielności i wzmacniania własnej wartości”. Ich celem było wyposażenie rodziców w wiedzę i umiejętności pozwalające wspomagać dzieci  w harmonijnym rozwoju. Podczas spotkań z nauczycielami i specjalistami, rodzicom przedstawiono: szczegółowe cele projektu, przewidywane działania i sposoby jego realizacji, harmonogram zajęć ze specjalistami oraz szczegółowy plan działań, wyniki diagnozy dzieci oraz informację wstępną o zaplanowanych zajęciach rozwijających kompetencje. Zachęcano ich również do współpracy ze szkołą i stworzenia jednego wspólnego frontu wychowawczego, który pomoże w ukształtowaniu młodych ludzi.
Zakładane w chwili aplikowania wniosku i rozpoczęcia realizacji projektu cele zostały osiągnięte. Uczniowie mają większą motywację do rozwijania zainteresowań i pasji i uzyskali wyższe oceny roczne. Ponadto nastąpił wzrost pewności i poprawa samooceny  w świadomości uczniów oraz zwiększyło się zaangażowanie rodzin w wychowanie i naukę dzieci.
26 czerwca na Kompleksie Sportowym Michał nastąpiło uroczyste podsumowanie realizacji projektu Szkoła harmonijnego rozwoju, podczas którego uczniowie zaprezentowali zdobyte umiejętności. Przedstawiono też prezentację multimedialną na temat projektu oraz wręczono dzieciom dyplomy za zaangażowanie i aktywny udział w jego realizacji.


Ewa Gamza

 
Jak widzę świat
Piątek, 25. Maj 2012 10:27

W dniu 15 maja 2012 r.  uczniowie klas IV siemianowickich szkół podstawowych biorących udział w projekcie Szkoła harmonijnego rozwoju realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki- Priorytet IX, Rozwój wykształcenia i kompetencji   w regionach, Działanie 9.1, Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2, Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego – PO KL 09.01.02-24-123/10 uczestniczyli w drugich zajęciach edukacyjnych w  Instytucie Fizyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, umożliwiających zobaczenie doświadczeń i eksperymentów, niemożliwych do przeprowadzenia w warunkach szkolnych, a dających możliwość nabywania wiedzy poprzez doświadczanie i przeżywanie.
Uczniowie obserwowali pokazy zatytułowane  „Jak widzimy świat ?”, prowadzone przez pracowników naukowych Pracowni dydaktyki fizyki – Instytutu Fizyki na Uniwersytecie Śląskim, panie: Janinę Pawlik, Anetę Szczygielską i Stefanię Widuch. Podczas spotkania uczniowie poznawali naturalne i sztuczne źródła światła. Dowiedzieli się, że światło jest falą elektromagnetyczną rozchodzącą się z prędkością 300 tys km/s. Oglądali eksperymenty dowodzące, że światło rozchodzi się po liniach prostych, obrazujące prawa odbicia i załamania światła. Prowadząca uświadamiała im jakie są skutki działania praw optyki w przyrodzie i życiu człowieka. Uczniowie mieli także okazję poznać budowę gałki ocznej i mechanizm widzenia. Zajęcia w Instytucie Fizyki Uniwersytetu Śląskiego przyniosły uczniom wiele zadowolenia i pozytywnych przeżyć. Zdobyta wiedza przyczyni się niewątpliwie do lepszego zrozumienia otaczającego świata, którego fundamentem są prawa fizyki.

 

 
Zajęcia w stacji meteorologicznej i obserwatorium astronomicznym
Piątek, 25. Maj 2012 10:25

W  maju 2012r. roku uczniowie klas IV siemianowickich szkół podstawowych biorących udział w projekcie Szkoła harmonijnego rozwoju realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki- Priorytet IX, Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1, Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.2, Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego – PO KL 09.01.02-24-123/10 uczestniczyło w zajęciach dydaktycznych w Planetarium i Obserwatorium Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika z siedzibą w Chorzowie przy Alei Planetarium 4- stacja klimatologiczna, obserwatorium astronomiczne - umożliwiających zobaczenie doświadczeń i eksperymentów, niemożliwych do przeprowadzenia w warunkach szkolnych, a dających możliwość nabywania wiedzy poprzez doświadczanie i przeżywanie.
Uczniowie brali udział w zajęciach na terenie stacji klimatologicznej, podczas których rozmawiali z prowadzącą na temat składników pogody, oglądali przyrządy pomiarowe. Poznali zasady działania: psychrometru Augusta, termometrów ekstremalnych i tygodniowego termohigrografu.  Mieli możliwość obejrzenia dziennika spostrzeżeń meteorologicznych. Dowiedzieli się jak powstaje mapa i prognoza pogody. Następnie udali się do ogródka meteorologicznego, aby zobaczyć klatkę meteorologiczną, poletko do pomiaru temperatury, deszczomierz Hellmanna i anemometr służący do wyznaczania średniej prędkości i kierunku wiatru umieszczony na wysokim maszcie.
W obserwatorium astronomicznym dzieci zobaczyły największą w Polsce lunetę do obserwacji nieba. Dowiedziały się jaka jest różnica pomiędzy lunetą a teleskopem. Obserwowały efekt działania soczewki i zwierciadła, zobaczyły jak może poruszać się luneta i kopuła obserwatorium, aby możliwe były badania rożnych zjawisk na niebie. Mogły również zobaczyć obraz Słońca. Uczniowie zdobyli wiedzę na temat wielkości naszej największej gwiazdy, odległości od Ziemi, czasu dotarcia światła słonecznego na jej powierzchnię i genezy powstawania plam na Słońcu.
Dzięki bezchmurnemu niebu dzieci w pełni skorzystały z oferty przygotowanych zajęć edukacyjnych. Były pełne pozytywnych wrażeń i zadowolone. Zdobyta wiedza i możliwość zobaczenia znajdujących się w stacji i obserwatorium przyrządów, zapewne pozostawią trwały ślad w pamięci uczniów.

 

 
Notatka z realizacji projektu
Wtorek, 03. Kwiecień 2012 08:47

W siemianowickich szkołach podstawowych trwa realizacja projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Szkoła harmonijnego rozwoju. Sukcesem zakończył się jego drugi etap. Uczniowie uczestniczący w projekcie napisali test sprawdzający wiadomości i umiejętności zdobyte podczas zajęć rozwijających kompetencje językowe, matematyczne, przyrodnicze i informatyczne. Jego wyniki pokazały, że 93% dzieci już podniosło swoje kompetencje w zakresie poszczególnych przedmiotów.
W ostatnim czasie odbyły się "dni otwarte " projektu - na poszczególne zajęcia byli zaproszeni rodzice (opiekunowie), którzy mieli okazję zapoznać się z ich tematyką i sposobem prowadzenia.  Rodzice mieli również możliwość spotkania się z nauczycielami realizującymi projekt, porozmawiania o postępach, jakie dzieci poczyniły w trakcie zajęć, ich postawach i zaangażowaniu. Podczas tych spotkań, wyrazili swój pozytywny stosunek do projektu, gdyż sami zauważają duże postępy swoich dzieci, wzrost  zaangażowania i większą chęć do nauki.
W trakcie zajęć systematycznie wykorzystywane są, otrzymane w ramach projektu pomoce: tablice i projektory multimedialne, laptopy, cyfrowe aparaty fotograficzne, które nie tylko uatrakcyjniają zajęcia, ale przede wszystkim – wzbogacają jakość usług edukacyjnych. Oprócz nowoczesnych technologii nauczyciele stosują aktywizujące metody nauczania, ciekawe dla uczniów i zgodne z ich sposobem uczenia się. Dzięki temu zajęcia mogą być prowadzone w bardziej interesujący sposób, a uczniowie chętniej w nich uczestniczą.
W trakcie trzeciego etapu, zgodnie z harmonogramem, w poszczególnych szkołach odbywają się nadal wszystkie zajęcia – zarówno rozwijające kompetencje w zakresie matematyki, przyrody, informatyki i języka obcego, jak i dydaktyczno-specjalistyczne z pedagogiem i psychologiem. Podczas ich realizacji, uczniowie wciąż przyswajają nową wiedzę, uczą się zapamiętywania, poznają swoje mocne strony. Dzięki temu są twórcze, łatwiej komunikują się z innymi, mają lepszy obraz siebie i innych, a w konsekwencji – osiągają lepsze wyniki. Po tym etapie nastąpi zbadanie poziomu wiedzy dzieci dotyczących ich zalet i mocnych stron, wykorzystania znajomości posiadanej inteligencji, stylu uczenia się, sposobów przyswajania wiedzy i zapamiętywania przyswajanego materiału oraz korzyści wynikających z udziału w programie.
Już wkrótce uczniowie będą uczestniczyć w wyjazdach edukacyjnych, organizowanych w ramach projektu, m. in. na Uniwersytet Śląski, Planetarium Śląskiego. Dzięki nim pogłębią swoją wiedzę na temat nauki i doświadczą tego, z czym w przyszłości będą spotykać się na co dzień.


Przygotowała: Ewa Gamza

 
Uczymy się z coraz większą przyjemnością
Piątek, 30. Grudzień 2011 11:55

Kończy się kolejny miesiąc realizacji projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki – Szkoła harmonijnego rozwoju. Uczniowie uczestniczący w zajęciach dydaktycznych i specjalistycznych z pedagogiem i psychologiem oraz zajęciach rozwijających kompetencje językowe, matematyczne, przyrodnicze i informatyczne mają za sobą kolejne ciekawe doświadczenia.
Zajęcia z pedagogiem i psychologiem przyniosły uczniom poznanie konkretnych metod ułatwiających zapamiętywanie materiału. Na spotkaniach dzieci dowiedziały się, co to jest mapa myśli, w jaki sposób się ją tworzy oraz jak można ją wykorzystać w procesie zapamiętywania oraz powtarzania wiadomości. Liczne ćwiczenia i zabawy rozwijające wyobraźnię i skojarzenia wprowadzały w kolejny temat dotyczący Łańcuchowej Metody Skojarzeń. Uczniowie poznali również zasady korzystania z techniki liczbowo-obrazkowej. Prowadzący zwracali uwagę na zaangażowanie uczestników w czasie nauki pozytywnych emocji, zabawę oraz kreatywność.
Na zajęciach rozwijających kompetencje językowe, matematyczne, przyrodnicze i informatyczne działo się również wiele. Uczestnicy poznali kraje anglojęzyczne – ich podział oraz flagi, zdobyli wiele informacji z zakresu ich kultury, geografii i historii. Podczas zajęć matematycznych znaleźli się w świecie liczb wielocyfrowych, które dodawali, odejmowali, mnożyli i dzielili na różne sposoby, sprawnie poruszali się po krainie cyfr, znaków i figur. Zajęcia przyrodnicze skupiły się na poznaniu najbliżej okolicy. Uczniowie oceniali stan środowiska w najbliższej okolicy, poznawali i opisywali składniki pogody, wykonywali przyrządy meteorologiczne, podróżowali po klimatycznej mapie świata. Dużo radości  sprawiło im wcielenie się w rolę prezenterów prognozy pogody oraz wyprawa w pradzieje Ziemi, gdzie poznali historię węgla kamiennego.
Młodzi informatycy również nie próżnowali.  Podczas zajęć mieli okazję poznać urządzenia multimedialne dostępne w szkole, m.in. aparaty cyfrowe, skaner, mikrofony, rzutniki multimedialne, laptopy, tablicę interaktywną. Każdy mógł sam spróbować obsłużyć urządzenia, a następnie swoje prace zapisać na komputerze. Uczniowie szkolili swój warsztat z zakresu grafiki i obrazu - uzyskali wiele ciekawych i przydatnych informacji na temat obrazu, m.in. jak wstawić obrazek na stronę internetową, w jaki sposób określić jego ustawienie, czy wreszcie jak zaprojektować szatę graficzną strony.
Podczas zajęć uczniowie korzystają z  najnowocześniejszych środków dydaktycznych zakupionych ze środków zapewnionych w budżecie projektu: tablic  multimedialnych, laptopów, cyfrowych aparatów fotograficznych i rzutników multimedialnych, które nie tylko uatrakcyjniają zajęcia, ale przede wszystkim – wzbogacają jakość usług edukacyjnych.
Podczas realizacji kolejnego etapu projektu uczniowie odkryli, jak korzystać z wiedzy o preferowanym przez siebie stylu uczenia się. Dzięki małej liczebności grup warsztatowych intensywnie trenowali nowe techniki zapamiętywania i sposoby efektywnego uczenia się, zgłębiali wiedzę, rozwijali kompetencje językowe, matematyczne, przyrodnicze i informatyczne. Gratulujemy wszystkim wytrwałości i entuzjazmu.


Przygotowała: Ewa Gamza

 
<< Początek < Poprzednia 1 2 3 Następna > Ostatnie >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL