Start Nowości SHR - zakończenie
SHR - zakończenie
Czwartek, 02. Sierpień 2012 15:54

W siemianowickich szkołach podstawowych dobiegła końca realizacja projektu Szkoła harmonijnego rozwoju, realizowanego w ramach Priorytetu IX „Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach”, Działania 9.1 „Wyrównanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty”, Poddziałania 9.1.2. „Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszeniu różnic w jakości usług edukacyjnych” Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z  Europejskiego Funduszu Społecznego POKL.09.01.02-24-123/10. Projekt został napisany z inicjatywy Pana Prezydenta Miasta i był przeznaczony dla dzieci siemianowickich szkół podstawowych oraz ich rodziców. Wzięło w nim udział 455 dzieci z ośmiu szkół podstawowych oraz 416 rodziców uczniów  - beneficjentów.
Celem projektu było rozwijanie sprawności umysłowej uczniów oraz ich zainteresowań
i pasji poprzez organizację różnorodnych zajęć, w trakcie których podnoszono ich świadomość o posiadanych rodzajach inteligencji i stylach uczenia się oraz możliwościach ich wykorzystania.
W ramach projektu zorganizowano następujące zajęcia: specjalistyczne  - prowadzone przez pedagogów i psychologów, rozwijające kompetencje przyrodnicze, rozwijające kompetencje językowe – język angielski, rozwijające kompetencje matematyczne oraz rozwijające kompetencje informatyczne. Kształciły one umiejętność skutecznego komunikowania się, dokonywania samooceny, radzenia sobie w sytuacjach trudnych i uwrażliwiały na potrzeby innych. Ważnym aspektem projektu było również uświadamianie dzieciom znaczącej roli nauki w życiu człowieka, wyposażenie ich w umiejętności dotyczące sposobów przyswajania wiedzy i wykorzystywania swoich mocnych stron.
Dzięki zajęciom rozwijającym kompetencje przyrodnicze uczniowie nabyli umiejętności obserwacji otaczającego ich świata i korzystania z różnych narzędzi badawczych oraz rozwinęli umiejętności czytania mapy, co pozwoliło zrozumieć prawa rządzące przyrodą i zaszczepiło w nich chęć poznawania świata. Ponadto zajęcia te uczyły współpracy w zespole.
Zajęcia rozwijające kompetencje matematyczne związane były z podstawą programową  z matematyki. Ich treść uatrakcyjniono podziałem na kontynenty i ciekawe miejsca geograficzne, z wyszczególnieniem w nich określonych pojęć matematycznych m. in. MatAzja, MatAfryka, MatOceania. Na zajęciach uczniowie zdobywali umiejętności z zakresu efektywnego współdziałania w zespole i planowania pracy, organizowania oraz  oceniania własnej nauki, poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł, odnoszenia zdobytej wiedzy do praktyki i rozwijania sprawności umysłowej oraz osobistych zainteresowań.
Zajęcia rozwijające kompetencje z języka angielskiego miały na celu wprowadzenie dzieci w świat języka angielskiego, osłuchanie się z nim i wykorzystanie podstawowej kompetencji językowej, komunikacyjnej i kulturowej. Rozwijając umiejętności w zakresie czterech sprawności językowych, uczniowie zapoznali się z mapą, symbolami oraz sławnymi postaciami z Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Poprzez aktywną zabawę poszerzyli, uzupełnili i utrwalili słownictwo.
Zajęcia rozwijające kompetencje informatyczne miały charakter warsztatowy, gdzie głównym  założeniem było przekazanie uczniom umiejętności praktycznych w posługiwaniu się nowymi technologiami. Uczniowie korzystali z komputerów podłączonych do sieci Internet oraz ze sprzętu multimedialnego, który został im udostępniony w pracowniach komputerowych. Poznali podstawy języka HTML, co pozwoliło im tworzyć pierwsze własne strony internetowe, uczyli się publikować informacje w zasobach Internetu i korzystali z usługi poczty elektronicznej. Uczniom zostały także przekazane zasady bezpiecznego korzystania z Internetu.
W trakcie zajęć wykorzystywana była tablica multimedialna, która sprzyjała wzmacnianiu aktywności na zajęciach, umożliwiała dzieciom dostęp do najnowocześniejszych środków dydaktycznych oraz podnosiła atrakcyjność lekcji.
W ramach realizacji  projektu Szkoła Harmonijnego Rozwoju dzieci rozwijały swoje umiejętności i wzbogacały wiedzę również w czasie wyjazdów edukacyjnych. Wzięły udział w zajęciach prowadzonych przez pracowników naukowych Instytutu Fizyki Uniwersytetu Śląskiego, w zajęciach dydaktycznych w Planetarium i Obserwatorium Astronomicznym im. Mikołaja Kopernika z siedzibą w Chorzowie oraz w zajęciach matematycznych w tymczasowej siedzibie Pałacu Młodzieży w Katowicach. Wyjazdy edukacyjne dały dzieciom szanse na odkrywanie tajemnic świata na drodze obserwacji, ciekawych doświadczeń i zabaw dydaktycznych. Za każdym razem uczniowie mogli nie tylko zgłębiać swoją wiedzę na temat otaczającego świata, ale i samemu go doświadczać. Z całą pewnością tak zdobytą wiedzę wykorzystają w dalszej edukacji.
Wszystkie zajęcia realizowane w ramach projektu cieszyły się dużym zainteresowaniem, co odzwierciedlają następujące liczby: z zajęć rozwijających kompetencje językowe - skorzystało 208 uczniów, zajęć matematycznych - 219 uczniów, przyrodniczych - 181 uczniów, informatycznych - 163 uczniów. Ponadto wszystkie dzieci uczestniczyły w zajęciach specjalistycznych z pedagogiem i psychologiem, w trakcie których poznały preferowane style uczenia się (wzrokowe, słuchowe i kinestetyczne) oraz rodzaje inteligencji wielorakiej (wg. Howard’a Gardnera). Przeszły trening skutecznej komunikacji, nauczyły się rozpoznawać i nazywać swoje mocne i słabe strony. Poznały również techniki i metody uczenia się oraz zapamiętywania, sposoby myślenia kreatywnego, a także metody twórczego rozwiązywania problemów. Na zajęciach budowały i rozwijały umiejętność pozytywnego myślenia i sposobu spostrzegania.
Oddziaływania biofeedbecku, zakupionego ze środków zapewnionych w budżecie projektu , z którego korzystali pedagodzy i psycholodzy, koncentrowały się na poprawieniu koncentracji wśród objętych tą techniką dzieci, pracy na skupianiu uwagi oraz kształtowaniu umiejętności tonowania emocji, by osiągnąć zamierzone cele.
W sumie zrealizowano 7752 godzin zajęć edukacyjnych oraz 1520 godzin zajęć z pedagogiem i psychologiem. Ponadto każdy oddział projektu uczestniczył w 5 wyjazdach edukacyjnych – łącznie 95
Projekt Szkoła harmonijnego rozwoju objął  działaniami edukacyjnymi również rodziców  uczniów, dla których  przygotowano prelekcje / szkolenia oraz spotkania z nauczycielami
i specjalistami. Zorganizowano trzy prelekcje: „Jak pomóc dziecku w nauce”, „Rola pozytywnych wzmocnień w edukacji dziecka” oraz „Jak zachęcać dziecko do samodzielności i wzmacniania własnej wartości”. Ich celem było wyposażenie rodziców w wiedzę i umiejętności pozwalające wspomagać dzieci  w harmonijnym rozwoju. Podczas spotkań z nauczycielami i specjalistami, rodzicom przedstawiono: szczegółowe cele projektu, przewidywane działania i sposoby jego realizacji, harmonogram zajęć ze specjalistami oraz szczegółowy plan działań, wyniki diagnozy dzieci oraz informację wstępną o zaplanowanych zajęciach rozwijających kompetencje. Zachęcano ich również do współpracy ze szkołą i stworzenia jednego wspólnego frontu wychowawczego, który pomoże w ukształtowaniu młodych ludzi.
Zakładane w chwili aplikowania wniosku i rozpoczęcia realizacji projektu cele zostały osiągnięte. Uczniowie mają większą motywację do rozwijania zainteresowań i pasji i uzyskali wyższe oceny roczne. Ponadto nastąpił wzrost pewności i poprawa samooceny  w świadomości uczniów oraz zwiększyło się zaangażowanie rodzin w wychowanie i naukę dzieci.
26 czerwca na Kompleksie Sportowym Michał nastąpiło uroczyste podsumowanie realizacji projektu Szkoła harmonijnego rozwoju, podczas którego uczniowie zaprezentowali zdobyte umiejętności. Przedstawiono też prezentację multimedialną na temat projektu oraz wręczono dzieciom dyplomy za zaangażowanie i aktywny udział w jego realizacji.


Ewa Gamza