Start O projekcie Beneficjenci

Informacja dla beneficjentów Projektu Szkoła harmonijnego rozwoju realizowanego

w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki


Cel projektu:
Na etapie edukacji wczesnoszkolnej (EW) zauważalne są liczne nierówności w rozwoju dzieci (DZ). Przyczyną takiego stanu rzeczy są czynniki kontekstowe, środowiskowe i pedagogiczne. Na podstawie analizy kontekstowej szkół podstawowych (SP) w Siemianowicach Śląskich (S.Śl.0) ustalono, że w większości szkół DZ wykazują średni stopień uzdolnień ogólnych i kierunkowych, podobny wynik uzyskano badając inteligencję, aspiracje i motywację. Pogłębianie się nierówności w rozwoju i wykształceniu DZ stymulują ponadto czynniki środowiskowe (wzmacniane przez wysoki poziom bezrobocia w mieście – 13,4% w styczniu 2010). Znaczna część uczniów wychowuje się w rodzinach niepełnych czy zagrożonych chorobą alkoholową. Niekorzystna sytuacja w EW w S. Śl. znajduje potwierdzenie w wynikach Sprawdzianu 2009 (666DZ przystąpiło do sprawdzianu; wg danych GUS dla woj. Śląskiego 2008/2009 48%K;52%M), szczególnie w obszarach: rozumowanie, korzystanie z informacji czy wykorzystywanie wiedzy w praktyce i liczenie. W SP dla dzieci i młodzieży w S. Śl. Struktura uczniów według płci odzwierciedla – ze względu na obowiązek szkolny – strukturę całej populacji ludności będącej w wieku szkoły podstawowej. W roku szkolnym 2008/2009 w Polsce nadal podobnie jak w poprzednim roku szkolnym, występowała przewaga uczniów płci męskiej – na 100M przypadły 94K. analizując dokładnie całościowe wyniki Sprawdzianu 2009 otrzymujemy ogólny obraz nierówności w poziomie edukacji w S. Śl. w porównaniu z innymi miastami Śląska. Średni wynik w woj. śląskim. Analizując miary rozproszenia, które opisują zróżnicowanie uczniów pod względem poziomu opanowanych umiejętności otrzymujemy drugą najniższą w województwie wartość odchylenia standardowego wynoszącą 8,23. oznacza to, że wykształcenie DZ na etapie ED w S. Śl. jest jednym z najbardziej zróżnicowanych w województwie. Odchylenie standardowe informuje jak bardzo różni się poziom wykształcenia DZ w S. Śl. od średniej w mieście. Śr. dla całego woj. śląskiego wynosi 7,58, co obrazuje jak bardzo zróżnicowany jest poziom wykształcenia DZ w S. Śl. na etapie EW, także w porównaniu z innymi miastami województwa. Taki stan rzeczy wymaga podjęcia natychmiastowych działań. Obecnie główne problemy identyfikowane w nauczaniu, a wpływające na pogłębianie się nierówności to fakt niezgodności zajęć dodatkowych niewystarczająca liczba zajęć wyrównawczych. Celem głównym projektu będzie wyrównywanie szans edukacyjnych U z grup o utrudnionym dostępie do edukacji ( w tym 143 DZ o niskim statusie materialnym, 130 DZ dla których zorganizowana jest pomoc w nauce i 73 DZ z rodzin dysfunkcyjnych) oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych poprzez przeciwdziałanie wymienionym czynnikom kontekstowym, środowiskowym i pedagogicznym oraz problemom. Nie bez znaczenia jest również umożliwienie uczniom w młodszym wieku szkolnym dostępu do najnowocześniejszych środków dydaktycznych, które powodują, że nauczanie – uczenie się upodabnia się do procesu badawczego, angażuje wszystkie zmysły i emocje ucznia. W konsekwencji znacznie poprawia się skuteczność nauczania oraz zwiększa się poziom motywacji i satysfakcji U.


Cele szczegółowe:
1.Rozwijanie sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań poprzez organizację różnorodnych zajęć.
2.Wyposażenie beneficjentów w umiejętności dotyczących sposobów przyswajania wiedzy oraz świadomość możliwości wynikających z rodzaju posiadanej inteligencji.
3.Kształtowanie umiejętności wspierania się na swoich mocnych stronach, wyrabianie świadomość osobistego  zaplecza.
4.Rozwijanie skutecznego komunikowania się.
5.Umiejętność zdobywania, dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem.
6.Uwrażliwienie na potrzeby innych.
7.Kształtowanie umiejętności  dokonywania samooceny.
8.Kształtowanie efektywnego współdziałania w grupie
9.Zdobywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach nowych i trudnych dla DZ,  
a w szczególności związanych z podjęciem nauki w drugim etapie edukacyjnym.
10.Aktywizowanie rodziców w podejmowanych przedsięwzięciach edukacyjnych w ramach zajęć w szkole.
11.Uświadomienie znaczenia nauki w życiu człowieka, a szczególnie DZ poprzez włączanie w proces dydaktyczny.
12.Wykorzystywanie edukacji interaktywnej czyli takiego sposobu organizowania i prowadzenia procesu nauczania i uczenia się, który maksymalnie zwiększa zaangażowanie i aktywność U oraz daje mu możliwość wyboru własnych dróg poznania i rozwoju dostosowanych do jego możliwości.

W czasie trwania projektu szczególny nacisk zostanie położony na rozwój kompetencji kluczowych zdefiniowanych w zaleceniach Parlamentu Europejskiego i Rady z 18.12.2006 roku w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE)
Ze względu na założone cele i formy wsparcia projekt jest zgodny z polityką budowania społeczeństwa informacyjnego, równości szans, zrównoważonego rozwoju, właściwymi politykami i zasadami wspólnotowymi, prawodawstwem UE i krajowym w tym m.in.:

1. cel szczegół POKL.: zmniejszenie nierówności w jakości usług edukacyjnych - zapewnienie dostępu do zajęć dodatkowych i wyrównawczych 441 DZ(205K,236M) w czasie EW (w szczegól. DZ o niskim standardzie materialnym, statusie społecznym i specjal. potrzebach eduk.;

2.cele szczegół POKL: równy dostęp do ed. przyczyni się do zmniejszenia obszarów wykluczenia społecznego; poprzez realizację procesu ed. nastąpi podniesienie poziomu i jakości wykształcenia społeczeństwa;

3. prior IX POKL: 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych;

4.politykę edukacyjną państwa (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, Ustawa z dn.7.09.1991 r. o syst. ośw.) projekt stanowi logiczne rozwinięcie i wdrożenie jej założeń;

5."Program uczenie się przez całe życie";

6. Konwencja Praw dziecka i Konwencja Praw Człowieka – prawo do właściwie zorganizowanego indywidualnego procesu nauczania i własnego tempa rozwoju;

7."Projekt polityki rodzinnej na lata 2007-2014" - "rozwój społeczeństwa przyjaznego dzieciom i rodzinom";

8.założenia i cele „Europejskiego Roku Walki z Ubóstwem i Wykluczeniem Społecznym 2010”- Komisja Europejska;

9. UE (92/241/EEC) -zalecenia w kwestii poszerzenia dost. form opieki nad najmłodszymi oraz planowania równości płci.
Komplementarność z działaniami realizowanymi  Przez Miasto z RPO WSL 07-13:  -dbałość o zdrowie i rozwój fizyczny DZ – Poddz.
9.1.3.- 3 projekty: boisko „Sporcik”, boisko „MDK Jordan”; hala sportowa „KS Michał” -na tych obiektach dofinansowanych  z RPO – będą odbywały się zajęcia sportowe i imprezy na wolnym powietrzu oraz konferencje i spotkania tematyczne dla Dz w ramach projektu, Hala „KS Michał” (konfer. i szkol. eduk. dla rodziców), RPO 7.1.2.”Rondo Maciej”- usprawnienie sieci komunik. Miasta- bezpieczny dojazd do szkół.

Grupy docelowe:
Program przeznaczony jest dla 441 DZ(205K,236M)U klas trzecich (rocznik 2001) uczęszczających do 8 siemianowickich SP w tym jednej z klasami integracyjnymi. Dzięki realizacji projektu nastąpi rozwój umiejętności kluczowych, niezbędnych do skutecznego wypełniania zadań związanych z nauką oraz w przyszłości pracą i powinnościami społecznymi. Działania w projekcie pozwolą wyposażyć U klas III w umiejętności, które pozwolą im w sposób łagodny podjąć naukę w II etapie edukacyjnym.
Projekt zakłada rozwój inteligencji wielorakich, poprzez wzbogacenie oferty edukacyjnej, zmianę modelu pracy z U. Efektem podejmowanych działań będzie:

-nabycie przez uczniów świadomości posiadanych narzędzi, które pozwalają z łatwością opanowywać treści dydaktyczne, świadomość swoich mocnych stron;

-nabycie przez uczniów umiejętności, które pozwolą im sprawniej funkcjonować w społeczeństwie obywatelskim, być młodym Europejczykiem.

W związku z powyższym grupę docelową projektu stanowi 441 DZ(205K,236M) DZ z rocznika 2001 w tym 143 DZ o niskim statusie materialnym, 130 DZ dla których zorganizowana jest pomoc w nauce i 73 DZ z rodzin dysfunkcyjnych, będących uczniami klas III siemianowickich szkół podstawowych oraz ich rodzice, prawni opiekunowie i rodziny(ok. 400 osób – 200K, 200M). Pośrednio, poprzez szerokie spektrum oddziaływania i promocję projektu – publikacja, wystawy, strona internetowa, lokalne artykuły prasowe i internetowe projekt będzie miał zasięg znacznie szerszy. Na zajęcia pozalekcyjne, w pierwszej kolejności kwalifikują się uczniowie: charakteryzujący się predyspozycjami w danej dziedzinie, osiągający dobre wyniki w nauce. Na zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze, w pierwszej kolejności kwalifikują się uczniowie: mający trudności w nauce, wykazujący braki programowe, o szczególnych potrzebach edukacyjnych, pochodzący z rodzin zaniedbywanych wychowawczo. Rekrutacja prowadzona będzie z uwzględnieniem uczniów niepełnosprawnych oraz zasady równości płci, gwarantując równy dostęp uczniów i uczennic do udziału w formach wsparcia. Rekrutację przeprowadzają Koordynatorzy Szkolni.

Podstawą do objęcia wsparcia uczniów będzie diagnoza wstępna dokonana przez wychowawcę w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły. W II etapie uczniom przyznawane będą punkty za: pochodzenie z rodzin o niskim dochodzie, bardzo słabe wyniki (dot. tylko zajęć wyrównawczych),osiągnięcia w dziedzinie, której dotyczą zajęcia (dot. tylko zajęć pozalekcyjnych dla dzieci zdolnych). O zakwalifikowaniu ucznia na konkretne zajęcia  z nauczycielami zostanie przekazana odrębna informacja.

Działania na rzecz beneficjentów:
Realizacja procesu dydaktyczno – wychowawczego
Proces dydaktyczno – wychowawczy realizować będą nauczyciele, specjaliści: pedagodzy i psycholodzy. W czasie procesu zostaną zrealizowane następujące działania:

1.Zajęcia dydaktyczne i specjalistyczne z pedagogiem i psychologiem rozpoczną się od 01 .04.2011r.9 (1godz/tygodniowo) będą miały na celu: zbadanie i określenie rodzaju inteligencji U, prowadzenie zajęć z wykorzystaniem metod i form pracy dostosowanych do rodzajów inteligencji, rozwijanie uzdolnień i wyrównywanie szans edukacyjnych U, kształtowanie kompetencji kluczowych, a także rozwijanie inteligencji emocjonalnej dziecka, praca na pozytywnych wzmocnieniach, uświadamianie dziecku mocnych stron, zalet, zaplecza dzięki któremu łatwiej będzie mu przyswajać wiedzę i porozumiewać się z rówieśnikami i dorosłymi.
Na początku realizacji projektu zajęcia ze specjalistami (pedagog, psycholog) ukierunkowane będą na rozpoznanie u uczniów ich inteligencji: wzrokowej, słuchowej i kinestetycznej.
Zajęcia  z nauczycielami rozpoczną się od 01.09.2011r. ( 1 godz./tygodniowo każdy rodzaj zajęć),będą miały na celu uzupełnienie braków lub rozwijanie kompetencji w zakresie:
j. angielskiego, matematycznych, przyrodniczych i informatycznych.
Planuje się również organizację  wyjazdów U na Uniwersytet Śląski – katedra matematyki, fizyki na zajęcia prowadzane przez pracowników naukowych, umożliwiające DZ zobaczenie
doświadczeń i eksperymentów niemożliwych do przeprowadzenia w warunkach szkolnych, a dającym DZ możliwość nabywania wiedzy poprzez doświadczanie i przeżywanie
6 . Pedagogizacja rodziców
5. Monitoring i ewaluacja.


Zarówno na wstępie, w trakcie trwania jak i na zakończeniu programu podejmuje się działania, które mają uświadomić twórcom jak i uczestnikom : najpierw oczekiwania, ich realizację, by zdiagnozować osiągnięte efekty.
Twórcy programu zamierzają przygotować ankietę dla U, rodziców i nauczycieli. W trakcie prowadzić obserwację kierowaną oraz wywiad fokusowy. Projekt, oprócz działań edukacyjnych dla uczniów, ma także promować swoje cele i osiągnięte rezultaty. Odbywać się to będzie poprzez prowadzenie prezentacji osiągnięć DZ, publikowanie  i udostępnianie na stronie internetowej materiałów dotyczących zdobytych umiejętności U, raporty z przeprowadzonych badań.
Zarówno na wstępie, w trakcie trwania jak i na zakończeniu programu podejmuje się działania, które mają uświadomić twórcom jak i uczestnikom : najpierw oczekiwania, ich realizację, by zdiagnozować osiągnięte efekty.
Twórcy programu zamierzają przygotować ankietę dla U, rodziców i nauczycieli. W trakcie prowadzić obserwację kierowaną oraz wywiad fokusowy. Projekt, oprócz działań edukacyjnych dla uczniów, ma także promować swoje cele i osiągnięte rezultaty. Odbywać się to będzie poprzez prowadzenie prezentacji osiągnięć DZ, publikowanie  i udostępnianie na stronie internetowej materiałów dotyczących zdobytych umiejętności U, raporty z przeprowadzonych badań.

Oczekiwane rezultaty:
Do projektu przystąpi 441 DZ(205K,236M)DZ w wieku 9 – 10 lat z 19 oddziałów klas III ośmiu  szkół podstawowych naszego miasta.
Dla uczniów zostaną zorganizowane dodatkowe zajęcia:
z pedagogiem, psychologiem ;
rozwijające kompetencje w zakresie: matematyki, przyrody, informatyki i języka angielskiego;
dydaktyczno- wyrównawcze;
w formie wyjazdów na wyższą uczelnie celem uczestnictwa w zajęciach prowadzonych przez pracowników naukowych ( planuje się 5 wyjazdów).

Nauczyciele i specjaliści trzykrotnie spotkają się z rodzicami./ prawnymi opiekunami.
Dzięki realizacji projektu nastąpi u dzieci: zdobycie umiejętności pracy w grupie, poprawa umiejętności w zakresie komunikacji, wzrost pewności siebie, samooceny, zwiększenie motywacji do rozwijania własnych zainteresowań i pasji, podniesienie wyników nauczania co przełoży się na lepsze stopnie końcowo roczne i uzyskanie wyższych wyników na sprawdzianie szóstoklasisty, lepsze przygotowanie do nauki na wyższym etapie edukacyjnym, zwiększenie potrzeby samorozwoju i samorealizacji, wzrost kompetencji społecznych.
Projekt obejmie 400 rodziców/opiekunów DZ uczestniczących w projekcie (50%K/50%M). Dzięki realizacji projektu nastąpi wzrost świadomości rodziców dot. roli edukacji w rozwoju DZ, aktywizacja rodzin w procesie edukacyjnym i rozwoju DZ, zwiększenie zaangażowania rodziny w wychowanie DZ, poszerzenie roli rodziców w procesie edukacyjnym – udział w procesie planowania edukacyjnym., aktywny udział w funkcjonowaniu placówek edukacyjnych .
Wskaźniki rezultatów twardych:
liczba DZ w wieku 9 – 10 lat, które zostaną objęte projektem (dzienniki zajęć, listy obecności) – wartość docelowa 441,liczba DZ w wieku 9 – 10lat, które podniosą swoje kompetencje z zakresu przedmiotów matematyczno – przyrodniczych, informatyki oraz języka angielskiego (4x/24 mies., karty obserwacyjne, testy) – wartość docelowa: 78% x 441(143 DZ o niskim statusie materialnym, 130 DZ dla których zorganizowana jest pomoc w nauce i 73 DZ z rodzin dysfunkcyjnych)
Metody badań w/w rezultatów twardych: listy obecności, testy, dzienniki zajęć, deklaracje uczestnictwa, ankiety ewaluacyjne
Rezultaty miękkie:1.dzięki realizacji projektu nastąpi u DZ: zdobycie umiejętności pracy w grupie, poprawa umiejętności w zakresie komunikacji, wzrost pewności siebie, samooceny, zwiększenie motywacji do rozwijania własnych zainteresowań i pasji, podwyższenie osiągnięć edukacyjnych , wzrost kompetencji społecznych, (arkusze obserwacyjne, dziennik zajęć, prezentacje umiejętności); 2. dzięki realizacji projektu nastąpi wzrost świadomości rodziców dot. roli edukacji w rozwoju DZ, aktywizacja rodziców w procesie edukacji i rozwoju DZ, zwiększenie zaangażowania rodziny w wychowanie DZ, poszerzenie roli rodziców w procesie edukacji – udział w procesie planowania edukacji, aktywny udział w funkcjonowaniu placówek edukacyjnych (listy obecności na szkoleniach, certyfikaty, ankiety ewaluacyjne, wywiady)
Metody badań rezultatów miękkich: okresowe statystyki wykonawcze, listy obecności, arkusze obserwacji umiejętności merytorycznych i praktycznych, wywiady z DZ i rodzicami, badania oceny postępu beneficjentów (prezentacje), mierzenie rezultatów kwartalnie, łącznie, podczas szkoleń i zajęć edukacyjnych., na spotkaniach z beneficjentami,

Wartość dodana:
1.większa zaradność, samodzielność i zmniejszenie ryzyka korzystania w przyszłości z pomocy społecznych u dzieci; 2.umożliwienie dzieciom zdobycia w przyszłości wyższego wykształcenia;
3.zmniejszenie u DZ ryzyka kłopotów z prawem w wieku późniejszym;
4.wzmocnienie współpracy rodzice - instytucje edukacyjne w celu sprawniejszych działań na rzecz edukacji i rozwoju DZ;;
5. tworzenie nowych miejsc pracy dla nauczycieli i pomocy nauczyciela;
7. lepsze efekty nauczania uzyskiwane w okresie późniejszym przez szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne;
8. Poprzez EW inwestycja w rozwój zasobów ludzkich gminy i regionu